Interes, który nic poza pieniędzmi nie przynosi, jest złym interesem.
- Henry Ford

6 umiejętności, których uczy praca w call center

6 umiejętności, których uczy praca w call center


Dla wielu młodych ludzi praca w call center bywa pierwszym, zawodowym krokiem. Często jednak jest to krok trudny, związany z licznymi obawami, wynikającymi z braku odpowiednich umiejętności. Jeśli jednak młodemu człowiekowi uda się wytrwać, mimo napotykanych trudności i zmęczenia, zyska możliwość zdobycia niezwykle ważnych zdolności, które mogą się okazać kluczowe na kolejnych etapach zawodowej kariery. Jakie to zdolności? Właśnie na to pytanie odpowiadamy w kolejnym artykule.
 

1. Organizacja własnej pracy

Kilkadziesiąt rozmów każdego dnia, różnorodne potrzeby i oczekiwania klientów czy też ciągle zmieniające się produkty – to wszystko wymaga od telemarketera odpowiedniej koncentracji i dobrego zorganizowania swojej pracy. Żeby prowadzić rozmowy w sposób spójny i efektywny, konieczne jest posiadanie uporządkowanych materiałów, prowadzenie przejrzystych notatek czy też zapisywanie ważnych klientów w terminarzu. Każdy pracownik call center, który chcę być w swojej pracy skuteczny, musi nauczyć się właściwie planować swój dzień pracy. Taka umiejętność przyda się natomiast nie tylko w każdym miejscu pracy, ale również w życiu prywatnym. 
 

2. Praca zespołowa

W większości firm call center telemarketerzy pracują w grupach składających się z kilku lub kilkunastu osób. Często zdarza się, że dany cel sprzedażowy zostaje narzucony całemu zespołowi. To z kolei powoduje potrzebę współpracy, wspierania się i pomagania sobie w ewentualnych trudnościach. Zamiast niezdrowej, agresywnej rywalizacji, pracownik call center może nauczyć się pracy zespołowej i osobiście doświadczyć, jak wiele satysfakcji taka współpraca ze sobą niesie. Umiejętność dobrej komunikacji z innymi współpracownikami to zdolność, którą na pewno doceni wielu kolejnych pracodawców. 
 

3. Odporność psychiczna

Każdy, kto kiedykolwiek pracował w call center, doskonale zdaje sobie sprawę, że tzw. trudni klienci zdarzają się zawsze i na każdym projekcie. Mimo iż rozmowy z nimi nie należą do łatwych i przyjemnych, to jednak właśnie dzięki nim, telemarketer ma okazję trenować swoją odporność psychiczną. Choć początkowo krzyczących i przeklinający klienci są trudni do zniesienia i wzbudzają dużo napięcia i niepokoju, to jednak z czasem każdy pracownik uczy się tak reagować na tego typu sytuacje, że nie traktuje ich personalnie.

W ten sposób wykształca w sobie umiejętność, dzięki której lepiej panuje nad swoją złością i zdenerwowaniem, a dzięki temu potrafi budować zdrowsze relacje z innymi ludźmi. 


4. Wiedza sprzedażowa

Pracując w call center, nie tylko wykształcamy w sobie praktyczne, życiowe umiejętności, ale również zdobywamy wyjątkowo cenną wiedzę. Sprzedaż to bowiem dziedzina, z której korzystamy w wielu różnych sytuacjach życiowych. Nawet jeżeli człowiek nie sprzedaje żadnych usług lub produktów, to jednak zawsze są sytuacje, w których „sprzedaje” siebie – opowiada o swoich kompetencjach na rozmowie kwalifikacyjnej, czy też negocjuje cenę kupowanego mieszkania. We wszystkich tego typu sytuacjach znajomość technik sprzedaży i negocjacji może sprawić, że łatwiej będzie osiągać stawiane sobie cele.
 

5. Komunikatywność

Call center to przede wszystkim rozmawianie z ludźmi. Prowadząc tak dużo rozmów każdego dnia, pracownik nabiera coraz większej pewności siebie w kontaktach interpersonalnych. Dzięki temu, że czuje się w takich kontaktach swobodniej, ma możliwość rozwijania umiejętności komunikacyjnych. Uczy się rozpoznawać osobowość czy stan emocjonalny klienta, ćwiczy aktywne słuchanie, trenuje dopasowywanie odpowiedniego słownictwa. To wszystko to umiejętności, które są absolutną podstawą zdrowego i szczęśliwego życia w społeczeństwie.

Człowiek potrzebuje relacji z innymi ludźmi, a im lepsze ma zdolności komunikacyjne, tym łatwiej mu o te relacje dbać.

 

6. Elastyczność

Praca w call center charakteryzuje się też różnorodnością zadań. W niektórych firmach projekty potrafią zmieniać się nawet co kilka miesięcy. To sprawia, że w ciągu zaledwie roku pracy, telemarketer może nauczyć się sprzedawać ubezpieczenia, książki, a także usługi turystyczne. Dzięki takiej dynamicznej różnorodności pracownik wykształca w sobie elastyczność, czyli umiejętność szybkiego dopasowywanie się do zmieniających się warunków. Patrząc na współczesny rynek pracy i jego dynamiczny rozwój, z pewnością jest to umiejętność, która bardzo się przyda.

Jak zatem widać, praca w call center wcale nie musi być nudnym, chwilowym przystankiem na ścieżce zawodowej kariery. Jeżeli młody człowiek poważnie potraktuje zawód telemarketera i z zaangażowaniem podejdzie do powierzanych mu obowiązków, może wykształcić w sobie umiejętności, których nie zdobyłby w innym miejscu pracy. Żeby tak się jednak stało, potrzebna jest wytrwałość i wiara w sens wykonywanej pracy. 


Autor: Jakub Mikołajczak


Zapytaj o ofertę

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na podany przeze mnie adres e-mail.